Verkaveling goed voor boer, natuur en treinmachinisten
Grond ruilen is niet alleen goed voor natuur, recreatie en economie. Het voorkomt ook hartverzakkingen bij machinisten: geen plotseling overstekende tractoren meer. Kadasterman Ernst Peter Oosterbroek ziet het resultaat tussen Woerden en Gouda als hij met de trein reist. Hij werkte daar mee aan verkavelingsproject Driebruggen, dat vele doelen diende.
Initiatief van boeren en ProRail
Oosterbroek: “Sinds de aanleg van het spoor in de 19e eeuw hadden boeren onbewaakte spoorwegovergangen om bij hun land te komen. Niet zo lang geleden gingen zij hier overheen, met de trekker en met hun koeien. Onvoorstelbaar toch? Dit is een van de drukste spoortrajecten van het land! Geen wonder dat de boeren het initiatief namen voor een betere verdeling van hun gronden en dat ProRail dit initiatief steunde. Het herverkavelingsproject Driebruggen diende vele doelen.”
Boerenbedrijven zien weer toekomst
“Vrijkomende grond van boeren die ermee stopten werd gebruikt voor het vergroten van de overblijvende boerenbedrijven, voor het aanleggen van natuurgebied en voor het verbreden van het spoor. Deze boeren kregen hun grond geheel ten zuiden van de spoorbaan. Zo kregen de boerenbedrijven weer toekomstperspectief. Met een grote kavel, direct bij de boerderij en zonder die gevaarlijke spoorwegovergang.”
Natuur ontwikkelt zich vrij
“Ten noorden van het spoor kwam een aaneengesloten natuurgebied. Door het waterpeil daar te verhogen en minder te maaien zijn de leefomstandigheden voor weidevogels verbeterd. Het gras is er hoger en heeft veel meer kleuren. De sloten zijn soms half dichtgegroeid met waterplanten. Ook hier lopen koeien, maar dan van een ruigere soort, niet voor de melkproductie. En hier en daar zitten zwermen weidevogels.”
Meer over geschiedenis Kadaster
Benieuwd naar de oorsprong van de naam Kadaster? Of wilt u meer lezen over het Kadaster Bedrijfsmuseum?