BRK-PB voor bronhouders
Bij publiekrechtelijke beperkingenbesluiten geldt (aansluitend op de bekendmaking) de verplichting tot registratie in de BRK-PB. Binnen maximaal 4 kalenderdagen na de dag waarop beperkingenbesluit kenbaar is gemaakt. Als bronhouder bent u er verantwoordelijk voor dat dit goed en op tijd gebeurt. Zoekt u meer informatie over de verantwoordelijkheden die voortkomen uit de inwerkingtreding van de Omgevingswet? Kijk dan op de pagina Omgevingswet.
Beheerportaal BRK-PB
Het registreren en bijhouden van een publiekrechtelijke beperking is mogelijk via het BRK-PB beheerportaal. Het portaal is via Mijn Kadaster benaderbaar. Voor het inloggen op Mijn Kadaster is eHerkenning op minimaal niveau EH3 vereist. Wanneer ook andere organisaties, bijvoorbeeld een Omgevingsdienst de werkzaamheden voor u uitvoeren dan kunnen zij via een ketenmachtiging toegang krijgen tot uw portaal. Meer informatie over eHerkenning vindt u op de pagina mijn kadaster en eHerkenning.
Registratie en het register
Als een beperking in de BRK-PB wordt geregistreerd wordt het onderliggende beperkingenbesluit tegelijk ingeschreven in het Openbaar Register.
In het Openbaar Register van het Kadaster worden authentieke brondocumenten ingeschreven. In deze brondocumenten zijn de oorspronkelijke gegevens beschreven. Als deze gegevens veranderen, zorgt u als bronhouder ervoor dat de verandering ook wordt opgenomen in het register.
In de registratie (BRK-PB) wordt per beperking de verwijzing naar de brondocumenten en essentialia vastgelegd. Essentialia zijn de bij een in te schrijven beperking benodigde gegevens waardoor de registratie wordt bijgewerkt.
Uitgebreidere informatie over de Wkpb vindt u op de pagina documentatie Wkpb.
Registratie eisen
Voor brondocumenten over publiekrechtelijke beperkingen zijn de volgende inschrijvingsvereisten van toepassing:
- Pdf-bestand
- maximaal aantal van 24 lettertypen (embedded fonts/embedded types)
- maximale omvang 100 Mb
Niet toegestaan zijn:
- pdf’s met een portfolio- of bijlagenstructuur
- digitaal ondertekende documenten
- actieve elementen (dit zijn velden of onderdelen in het document waarvan de inhoud aangepast kan worden)
- actieve e-mailadressen of hyperlinks (dit zijn e-mailadressen en hyperlinks waarmee een e-mailprogramma of een webpagina geopend kan worden)
- annotaties zoals notities of commentaar
- documenten beveiligd met een wachtwoord
- corrupte documenten (documenten die niet direct leesbaar zijn bij openen)
Werkingsgebied
Objecten uit de Basisregistratie Kadaster (BRK), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalig Topografie (BGT) of handmatig ingetekende geometrieën kunnen als werkingsgebied worden geregistreerd. Dit schema is te gebruiken voor het aanleveren van vrije contouren aan de BRK-PB.
Het geregistreerde werkingsgebied moet eenduidig en niet voor interpretatie vatbaar in het brondocument zijn opgenomen. De locatie wordt verbeeld door een beschrijving, een kaart of een opsomming van objecten (kadastrale aanduiding of identificatienummer). Voor de leesbaarheid is het handig om ook een adres of een lokale aanduiding in het document op te nemen.
Wijzigen
Wilt u een publiekrechtelijke beperking wijzigen dan zijn naast het brondocument ook de wijzigingsdatum en het te wijzigen werkgebied van belang.
Vraag en antwoord
U vindt het tarief voor het inschrijven van een publiekrechtelijke beperking in de BRK-PB op onze tarievenpagina.
In het kader van het programma Beter Kenbaar is tussen de VNG en het Kadaster een vaste jaarlijkse vergoeding afgesproken voor de periode van 01-01-2021 t/m 31-12-2029. Dit geldt alleen voor de inschrijvingskosten van de gemeentelijke publiekrechtelijke beperkingen.
Het brondocument moet duidelijkheid geven over:
- De opgelegde beperking
- Het tijdvak waarbinnen de beperking geldt
- Eventuele voorwaarden voor het opheffen van de beperking
Het brondocument biedt ook rechtszekerheid: de beperking kan er als het ware mee worden afgedwongen. Om deze zekerheid te borgen heeft de wetgever bepaald dat iedereen het brondocument moet kunnen inzien. Daarom moeten subject-gebonden gegevens worden geanonimiseerd. Een voorbeeld van het anonimiseren vindt u op de pagina documentatie Wkpb.
Bij inschrijving wordt het besluit in de openbare registers opgenomen met een registeridentificatie bestaande uit deel, nummer en reeks. In het beheerportaal BRK-PB is dit brondocument direct of via het pb-identificatienummer te traceren.
In het BRK-PB beheerportaal is het mogelijk om op het tabblad ‘inschrijven’ bij een beperking een groot aantal BRK-, BAG- of BGT-objecten tegelijk in te schrijven of te wijzigen. De CSV-bestanden kunt u op deze pagina downloaden.
U kunt maximaal 2.000 objecten in een CSV-bestand aanbieden. Bij het wijzigen is het mogelijk om handmatige invoer te combineren met bestandsinvoer. Denk aan het toevoegen van een object gecombineerd met het verwijderen van meerdere objecten.
Het is niet mogelijk om dezelfde objecten in een actie te verwijderen en toe te voegen.
Als een beperking is beëindigd of herroepen, wordt de beperking en de stukverwijzing naar de brondocumenten niet meer ontsloten. Een eenmaal in het openbaar register ingeschreven brondocument blijft ingeschreven en kan dus altijd nog worden opgevraagd. Wees u hier bewust van bij het inschrijven van een brondocument.
Uitgebreidere informatie over het beëindigen of het herroepen vindt u in het handboek op de pagina documentatie Wkpb.
In de regeling Wkpb staat in bijlage II bij artikel 2 de tabel Toegestane werkingsgebieden per soort besluit/per grondslag. U vindt deze tabel op Overheid.nl.
In de tabel staat per grondslag welke type(n) werkingsgebied zijn toegestaan. In het handboek van de Wkpb vindt u ook een beslisboom waarmee u kunt bepalen welke toegestane type het beste bij de beperking past.
Een compleet overzicht van alle BRK-PB grondslagcodes staat op de waardelijst van het Kadaster. Dit is inclusief de grondslagen die niet voor nieuwe registraties kunnen worden gebruikt, maar die nog wel bij bestaande beperkingen kunnen voorkomen. Zoals bijvoorbeeld de tweeletterige grondslagen van vóór de transitie. Meer informatie vindt u op de pagina Waardelijsten.
Bel met de klantenservice BRK. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 088 - 183 35 00. Of stel uw vraag via het contactformulier.