BRK Notificaties
Wilt u als notaris meldingen ontvangen over een gebeurtenis bij een object in de BRK? Met BRK Notificaties kunt u een abonnement nemen op een object. Bij een gebeurtenis bij dat object ontvangt u direct een e-mail met een notificatie. BRK Notificaties is momenteel alleen beschikbaar voor notarissen.
BRK Notificaties
€ 1,13, per object per 12 maandenNadat BRK Notificaties is geactiveerd in Mijn Kadaster, kunt u abonnementen op objecten instellen. Mocht er een gebeurtenis plaatsvinden bij een object binnen uw abonnementen, dan ontvangt u hiervan via e-mail een notificatie.
In de BRK Notificatie vindt u de volgende informatie:
- kadastrale aanduiding van het gewijzigde object
- gebeurtenis en de bijbehorende oorzaak
- type wijziging (bijvoorbeeld overdracht, hypotheek, beslag, perceelsplitsing)
- tijdstip van de wijziging
Voor een compleet beeld van de actuele situatie van het object kijkt u in Kadaster-on-line of KIK Inzage. BRK Notificaties heeft als doel u snel op de hoogte te stellen van gebeurtenissen in de BRK. Aangezien niet van alle wijzigingen in de BRK een notificatie verzonden wordt, blijft inzage doen noodzakelijk. BRK Notificaties is dus geen vervanging voor wettelijke taken zoals het uitvoeren van her- en narecherches.
Naar aanmelden BRK Notificaties
Bekijk onze andere bestelmogelijkheden:
U kunt ook abonnementen op objecten aanvragen via de API van BRK Notificaties. De API kan door uw softwareleverancier worden verwerkt in de software. Via de API ontvangt u dan de notificaties in uw eigen applicatie.
BRK Notificaties aanvragenNotificatie
De notificatie betreft altijd een signalering of gebeurtenis bij een object. Wijzigingen die alleen op basis van een persoon geregistreerd worden, zoals onderbewindstelling, leveren geen notificatie op.
Gebeurtenissen
U ziet bij welke gebeurtenissen u een notificatie ontvangt en bij welke gebeurtenis niet in de tabel Gebeurtenissen.
Voorwaarden BRK Notificaties
Voor het aanvragen van BRK Notificaties moet u akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden van het Kadaster en de Gebruiksvoorwaarden van BRK Notificaties.
Testomgeving voor softwareleveranciers
Software is bij BRK Notificaties een heel belangrijke schakel tussen gebruiker en het Kadaster. Om er voor te zorgen dat BRK Notificaties goed werkt, is er voor softwareleveranciers een externe testomgeving (ETO) beschikbaar. Meer informatie over BRK Notificaties ETO vindt u op de pagina Aanvragen testomgeving BRK Notificaties.
Vraag en antwoord
Algemeen
De precieze omschrijving van BRK Notificaties vindt u in de Productbeschrijving BRK Notificaties.
De wijze waarop u een notificatie ontvangt, is afhankelijk van het abonnement dat u hebt afgesloten. Hebt u een abonnement afgesloten via Mijn Kadaster, dan krijgt u de notificatie via de e-mail. Bij abonnementen die worden afgesloten via uw applicatie (API) bepaalt de softwareleverancier de wijze waarop u de notificatie te zien krijgt.
U ontvangt direct na signalering een notificatie. Zodra de akte is verwerkt, ontvangt u een notificatie van de verwerking van de akte.
Soms wordt een gebeurtenis niet gesignaleerd, maar direct verwerkt. U ontvangt dan alleen een notificatie van de verwerking.
In sommige gevallen wordt het stuk wel verwerkt, maar ontvangt u na het bericht over de signalering geen notificatie van verwerking. Dit treed op als een onroerende zaak wel wordt gesignaleerd, maar dit niet leidt tot een wijziging in de registratie (bijvoorbeeld bij een mandelig perceel dat wordt genoemd in de akte).
Notificaties op een object worden direct geleverd nadat een gebeurtenis gesignaleerd of geheel verwerkt is in de BRK. Wanneer u inzage doet via Kadaster-on-line of KIK Inzage, zal de objectinformatie bijgewerkt zijn.
Van gebeurtenissen die volgen uit stukken die op werkdagen ná 15:00 uur aangeboden zijn, maar wel voor 09:00 uur de volgende werkdag zijn verwerkt, ontvangt u notificaties op het moment van verwerking. Bij inzage is de bijwerking echter pas vanaf 09:00 uur de volgende werkdag zichtbaar.
Nee. Niet alle gebeurtenissen uit de Basisregistratie Kadaster (BRK) worden genotificeerd. Onder “Gebeurtenissen” op deze pagina tonen wij welke gebeurtenissen een notificatie opleveren en welke niet. De notificatie is ‘informatie-arm’. De informatie die in de notificatie staat, is bedoeld voor de ontvanger. De ontvanger beoordeelt of een inzage gewenst of noodzakelijk is. BRK Notificaties is geen vervanger van het doen van recherches via inzages in de BRK.
In de gebruiksvoorwaarden van BRK Notificaties bij artikel 6 lid 3 over aansprakelijkheid: “Het gebruik van BRK Notificaties ontslaat Afnemer en/of Gebruiker niet van haar wettelijke taak met betrekking tot het uitvoeren van eventuele nader te nemen inzagen (zoals bijvoorbeeld het uitvoeren van her- en narecherches)”.
Aanmelding en abonnementen
Toegang aanvragen voor BRK Notificaties is gratis. Aan het afsluiten van een abonnement op een object zijn wel kosten verbonden. De kosten van een abonnement op BRK Notificaties bedragen €1,- per object. Een abonnement wordt voor 12 maanden afgesloten.
Een compleet overzicht van de tarieven van het Kadaster is te vinden op de pagina tarieven.
Nee, bij het aanvragen van toegang tot BRK Notificaties gaat u akkoord met de Algemene voorwaarden van het Kadaster en de Gebruiksvoorwaarden van BRK Notificaties. U ontvangt vervolgens een e-mail met daarin uitleg hoe u abonnementen kunt afsluiten.
Via de Klantenservice kunt u een overzicht aanvragen van uw lopende abonnementen op objecten. Neem contact op:
- Via telefoonnummer 088 - 183 53 00.
- Of vraag dit aan via het contactformulier.
U kunt de dienst BRK Notificaties opzeggen door contact op te nemen met onze Klantenservice.
Hebt u een abonnement op een object via Mijn Kadaster dan kunt u via onze Klantenservice uw abonnement op een object voortijdig beëindigen. Maakt u gebruik van de API, dan regelt de softwareleverancier dat u een abonnement op een object voortijdig kunt opzeggen.
Een lopend abonnement op een object dat via Mijn Kadaster is afgesloten, wordt niet rechtstreeks overgezet naar uw notariële software. Als u notificaties van het object via uw software wil ontvangen, kunt u het abonnement nogmaals afsluiten binnen uw softwarepakket. Daarvoor wordt het dan geldende tarief in rekening gebracht.
Uw lopende abonnement afgesloten via Mijn Kadaster kunt u opzeggen om te voorkomen dat u notificaties dubbel ontvangt. Neem voor het opzeggen van abonnementen op objecten contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 088 – 183 53 00 of via het contactformulier.
Als u een abonnement op een object hebt via Mijn Kadaster, dan ontvangt u geen melding dat het abonnement op een object afloopt. Maakt u gebruik van de API, dan kan de softwareleverancier dit in uw applicatie inbouwen. Vragen hierover kunt u stellen aan uw softwareleverancier.
Contact
We geven urgente zaken door via een e-mail aan de softwareleveranciers en de contactpersonen van BRK Notificaties.
Denkt u dat uw gegevens niet bij ons bekend zijn? En wilt u wel op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen van BRK Notificaties? Bel dan met de klantenservice. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 088 – 183 53 00. Of stel uw vraag via het contactformulier.
Bel met de Klantenservice. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 088 - 183 53 00. Of stel uw vraag via het contactformulier.