Fout melden in BGT
De Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is een gedetailleerde digitale kaart van Nederland met daarin onder meer gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen. Maar die objecten kunnen veranderen. U kunt als gebruiker van kaarten deze veranderingen aan ons doorgeven, zodat we samen de kwaliteit van topografische kaarten en bestanden verbeteren.
2 opties om een terugmelding te doen
Met een terugmelding bedoelen we het melden van een mogelijke fout. U kunt een terugmelding doen via de website Verbeter de kaart of de Terugmelding API.
Terugmelden via Verbeter de kaart
Controleer eerst of de laatste veranderingen in uw omgeving al zijn doorgevoerd op de kaart. Geef uw melding door als u dan nog steeds een afwijkende situatie ziet. Dit kunt u online doen.
Naar website Verbeter de kaart
Terugmelding via API
Wilt u mogelijke fouten meteen aan bronhouders melden? Dan kunt u hiervoor de Terugmelding API inbouwen in uw systeem. Hiermee vraagt u ook openbare informatie uit deze terugmeldingen op. Op Verbeterdekaart.nl ziet u de terugmeldingen via de API.
Vraag en antwoord
Uw melding wordt doorgestuurd aan de verantwoordelijke bronhouder. Als de bronhouder constateert dat de melding klopt, wordt deze goedgekeurd. De bronhouder past het gegeven dan aan. Elke melder ontvangt per e-mail een bevestiging van de melding en informatie wanneer de status van de melding verandert.
Alle terugmeldingen en de statussen ervan zijn voor iedereen te zien op de website Verbeter de kaart. Meldingen worden ook ontsloten als open data via PDOK.
U kunt de status van een melding volgen op de website Verbeter de kaart. Er zijn 6 statussen:
-
Nieuw
Elke nieuwe melding wordt binnen 5 werkdagen beoordeeld of krijgt de status 'In onderzoek'. -
In onderzoek
We zijn bezig met de beoordeling. Een melding kan tot 6 maanden (bebouwing of wegen) of 18 maanden (overige inhoud) ‘In onderzoek’ staan. -
Goedgekeurd, ingepland door bronhouder
De melding is juist. De bronhouder zal de nieuwe gegevens aanmaken en verwerken in de kaart. -
Geparkeerd
De bronhouder heeft de melding tijdelijk in de wacht gezet, omdat er nadere informatie aangeleverd moet worden aan de bronhouder, zoals een luchtfoto. De melding wordt later weer opgepakt. -
Doorgestuurd naar andere basisregistratie
De bronhouder heeft opgemerkt dat de melding over een andere basisregistratie gaat. De bronhouder zorgt dat de bronhouder van die andere basisregistratie op de hoogte wordt gebracht dat er iets moet worden veranderd. -
Afgewezen
Een melding krijgt de status ‘afgewezen’ als deze bijvoorbeeld niet voldoet aan de voorschriften. -
Afgerond
Uw goedgekeurde melding is in de kaart verwerkt.
Bel met de klantenservice BGT. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 088 - 183 46 00. Of stel uw vraag via het contactformulier.