Terug naar vorige pagina

Fout melden in BGT

De Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is een gedetailleerde digitale kaart van Nederland met daarin onder meer gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen. Maar die objecten kunnen veranderen. U kunt als gebruiker van kaarten deze veranderingen aan ons doorgeven, zodat we samen de kwaliteit van topografische kaarten en bestanden verbeteren. 

U kunt een verandering digitaal melden met ‘Verbeter de kaart’ of via de Terugmelding API.

Terugmelden via Verbeter de kaart

Kijk eerst of de laatste veranderingen in uw omgeving al op de kaart zijn doorgevoerd. Ziet u een afwijkende situatie? Geef uw melding dan online aan ons door.

Naar website Verbeter de kaart

Terugmelding via API

Wilt u mogelijke fouten meteen aan bronhouders melden? Dan kunt u hiervoor de Terugmelding API inbouwen in uw systeem. Hiermee vraagt u ook openbare informatie uit deze terugmeldingen op. U ziet de terugmeldingen via de API op Verbeterdekaart.nl.

Naar Terugmelding API via PDOK

Vraag en antwoord

Uw melding wordt doorgestuurd aan de verantwoordelijke bronhouder. Als de bronhouder constateert dat de melding klopt, wordt deze goedgekeurd. De bronhouder past het gegeven dan aan. Elke melder ontvangt per e-mail een bevestiging van de melding en informatie wanneer de status van de melding verandert.

Alle terugmeldingen en de statussen ervan zijn voor iedereen te zien op de website Verbeter de kaart. Meldingen worden ook ontsloten als open data via PDOK.

U kunt de status van een melding volgen op de website Verbeterdekaart.nl. Er zijn 7 statussen:

  1. Nieuw
    Elke nieuwe melding wordt binnen 5 werkdagen beoordeeld of krijgt de status 'In onderzoek'.
     
  2. In onderzoek
    We zijn bezig met de beoordeling. Een melding kan tot 6 maanden (bebouwing of wegen) of 18 maanden (overige inhoud) ‘In onderzoek’ staan.
     
  3. Geparkeerd
    De bronhouder heeft de melding tijdelijk in de wacht gezet, omdat er nadere informatie aangeleverd moet worden aan de bronhouder, zoals een luchtfoto. De melding wordt later weer opgepakt.
     
  4. Goedgekeurd en ingepland
    De melding is juist. De bronhouder zal de nieuwe gegevens aanmaken en verwerken in de kaart.
     
  5. Afgerond met aanpassing
    Uw goedgekeurde melding is in de kaart verwerkt.
     
  6. Afgerond zonder aanpassing
    Een melding krijgt de status ‘afgerond zonder aanpassing’ als deze bijvoorbeeld niet voldoet aan de voorschriften.
     
  7. Doorgestuurd 
    De bronhouder heeft gezien dat de melding over een andere basisregistratie gaat. De bronhouder zorgt dat de bronhouder van die andere basisregistratie op de hoogte wordt gebracht dat er iets moet worden veranderd.

Bel met de klantenservice BGT. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 088 - 183 46 00. Of stel uw vraag via het contactformulier.