Terug naar vorige pagina

BAG voor afnemers

De gegevens over de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) die we beheren zijn belangrijk voor de overheden. Maar ook belangrijk voor onze andere afnemers, zoals instellingen en bedrijven. Bent u zo’n afnemer? Dan kunt u gebruik maken van verschillende producten.

Gegevens van adressen en gebouwen

Het Kadaster beheert de Landelijke Voorziening BAG (LV BAG). We stellen de gegevens van adressen en gebouwen onder meer beschikbaar aan:

  • organisaties met een publieke taak
  • instellingen
  • bedrijven

Belangrijk voor de overheid

Om een goede dienstverlening te kunnen verlenen, heeft de overheid gegevens uit de BAG nodig. Deze BAG-gegevens zijn heel belangrijk voor:

  • de openbare orde en veiligheid
  • de bestrijding van fraude
  • het voorbereiden van nieuw beleid

Ook belangrijk voor instellingen en organisaties

Daarnaast zijn de BAG-gegevens ook interessant voor instellingen en bedrijven. Enkele voorbeelden van waarvoor zij de BAG-gegevens gebruiken:

  • energiebedrijven: voor assetmanagement
  • woningcorporaties: voor vastgoedbeheer en beleidsontwikkeling
  • banken, postorderbedrijven, nutsbedrijven en andere organisaties met veel klanten: om de kwaliteit van klantenbestanden te verbeteren
  • verzekeringsmaatschappijen: voor risicoberekening en schade-afhandeling aan vastgoedobjecten
  • leveranciers van geo-informatie en adressenbestanden: om te combineren met andere informatie waardoor ze BAG-gegevens verrijken

BAG producten

Bij het Kadaster kunt u gegevens uit de Landelijke Voorziening Basisregistratie Adressen en Gebouwen (LV BAG) opvragen. U kunt hiervoor gebruikmaken van verschillende producten. Welke producten dat zijn ziet u op de pagina BAG-producten.

BAG Kwaliteitsdashboard voor afnemers

Maandelijks voert het Kadaster controles uit bij de Landelijke Voorziening BAG (LV BAG). Fouten en opvallende signalen die tijdens deze controle tevoorschijn komen, verwerken we in de BAG. Met de online tool ‘BAG Kwaliteitsdashboard voor afnemers’ kunt u deze fouten of signalen zoeken. Per thema kunt u een selectie maken. 

Naar BAG Kwaliteitsdashboard afnemers
 

Vraag en antwoord

In de BAG Viewer kunt u een fout in de registratie melden door middel van een terugmelding.
Meer informatie over een terugmelding en wat er daarna gebeurt leest u op de pagina Fout in BAG melden.

Meld u aan voor de nieuwsbrief BAG via het aanmeldformulier
Of stel een RSS-feed in voor de BAG-nieuwsberichten. Hoe dit werkt leest u op de pagina RSS-feeds Kadaster

Een overzicht van de documentatie die nu over de Landelijke Voorziening BAG beschikbaar is, vindt u op de pagina BAG-documentatie.

Het BAG Gebruikersoverleg is de plek waar bronhouders en afnemers op operationeel niveau elkaar ontmoeten. Afnemers delen hier hun ervaringen met het gebruik van de BAG. Bronhouders geven hier aan welke procedures en werkwijzen ze hanteren bij het bijhouden van de BAG. Tijdens het BAG Gebruikersoverleg bespreken afnemers en bronhouders de wensen, verzoeken, werkwijzen en problemen die ze in de praktijk tegenkomen.

Lees meer op de pagina BAG Gebruikersoverleg

Heeft u een wens met betrekking tot de BAG? Laat het ons weten via het contactformulier Contact over BAG.

Bel met de klantenservice BAG. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 088 - 183 34 00. Of stel uw vraag via het contactformulier.