Meerjarenbeleidsplan 2025-2029

Het Kadaster zorgt er onder andere voor dat eigendommen in Nederland goed geregistreerd zijn. Hierdoor weet iedereen precies wie de eigenaar is van een stuk grond of een gebouw. Door de jaren heen zijn we een organisatie geworden die met onze gegevens en kennis bijdraagt aan het oplossen van problemen in de samenleving. We helpen bijvoorbeeld bij het duurzaam inrichten van onze leefomgeving. Iedereen mag hierover meepraten en meedoen. We werken vanuit een sterke basis, zodat onze informatie altijd betrouwbaar, veilig en beschikbaar is. Ook in een veranderende wereld.

Veilig en betrouwbaar

Onze informatie moet voor iedereen beschikbaar zijn. Dat staat in de wet. Daarom zijn onze registers openbaar. Het bieden van veiligheid voor burgers en het voorkomen dat informatie voor verkeerde doelen wordt gebruikt is ook heel belangrijk. De komende jaren versterken we de basis waarop we dit doen. We gaan onze diensten verbeteren, zodat we betrouwbare kwaliteit kunnen bieden tegen redelijke kosten. Lees meer over onze plannen in het meerjarenbeleidsplan.

Naar het meerjarenbeleidsplan

Samenvatting van het meerjarenbeleidsplan

  • Burgers, bedrijven en overheden halen betere informatie uit de Basisregistratie Kadaster (BRK). Dat bereiken we door de kadastrale registratie beter aan te sluiten bij de juridische werkelijkheid. 
  • Burgers krijgen meer inzicht in hun eigen gegevens. Het proces bij het kopen van gebouwen of land loopt soepeler. Dat bereiken we door informatie nog beter uit te wisselen met anderen.
  • Iedereen krijgt een beter en completer beeld van de ruimte. Daarvoor werken we samen met andere partijen aan het samenvoegen van geo-registraties. Ook willen we informatie in 3D verzamelen en laten zien.
  • Ruimtelijke informatie is op een makkelijke manier voor iedereen te gebruiken. De data is goed, bijgewerkt en altijd beschikbaar.
  • We werken samen met overheden om data beschikbaar te stellen. Om daarmee te voldoen aan de informatiebehoefte van burgers en bedrijven.
  • We geven burgers, bedrijven en overheden meer inzicht in ruimtelijke vraagstukken die spelen in de maatschappij en geven ondersteuning met kwalitatieve informatie.
  • We ontwikkelen ons tot een gezonde en wendbare organisatie. Dat betekent dat iedereen erop kan vertrouwen een waardevolle dienstverlening te ontvangen. We maken risico's zo klein mogelijk. Met name op het gebied van informatiebeveiliging, kwaliteit van onze data en het voldoen aan wet- en regelgeving.