Voorkom gevaar en schade!
KLIC-melding (Graafmelding)
€ 11,00- helpt gevaarlijke situaties en schade te voorkomen
- weten waar kabels en leidingen liggen
- contactgegevens netbeheerders
Gaat u (laten) graven met een machine? Om gevaarlijke situaties te voorkomen bent u wettelijk verplicht vooraf een graafmelding te doen. Dit heet ook wel KLIC-melding. KLIC staat voor Kabels en Leidingen Informatie Centrum.
Na de melding ontvangt u kabel- en leidinginformatie van de plek waar u gaat graven. U gebruikt deze informatie om graafschade en gevaarlijke situaties te voorkomen. De informatie moet tijdens het graven digitaal op de graaflocatie aanwezig zijn.
Bent u een zakelijke klant en hebt u een abonnement op Mijn Kadaster? Ga dan naar onze pagina zakelijke KLIC-melding.
Download de kabel- en leidinginformatie zo snel mogelijk na ontvangst van de e-mail met de downloadlink en sla deze op. De downloadlink vervalt na 20 werkdagen.
Voorkom gevaar en schade!
U bent wettelijk verplicht om een KLIC-melding te doen als u gaat graven met een graafmachine. Laat u anderen met een graafmachine graven op uw grondgebied? Ook dan is het doen van een KLIC-melding verplicht.
Doe minimaal 3 en maximaal 20 werkdagen voor u gaat graven een KLIC-melding. Op die manier beschikt u altijd over actuele kabel- en leidinginformatie.
Weet u nog niet wanneer u gaat graven, maar wilt u wel alvast weten waar kabels en leidingen liggen? Doe dan een oriëntatieverzoek.
Betaal eenvoudig met iDeal, Mastercard of Visa. Na betaling ontvangt u geen factuur, maar een betaalbewijs.
Kabels en leidingen die vanaf de hoofdleiding in de weg naar een gebouw lopen, noemen wij huisaansluitingen. Ontbreken er huisaansluitingen in uw levering? Neem dan rechtstreeks contact op met de verantwoordelijke netbeheerder(s). Houd uw meldnummer bij de hand. De telefoonnummers van de netbeheerder(s) en het meldnummer vindt u op de leveringsbrief (LI.pdf). Die hebt u in uw KLIC-levering gekregen.
KLIC staat voor Kabels en Leidingen Informatie Centrum.
U kunt op zijn vroegst 20 werkdagen voordat u begint met graven een KLIC-melding (graafmelding) doen. Zo is de kabel- en leidinginformatie altijd actueel. U moet de melding minimaal 3 werkdagen voor de start van het graafwerk doen.
U ontvangt eerst een KLIC-ontvangstbevestiging per e-mail. Hierin staat een overzicht van netbeheerders met kabels en/of leidingen in het terrein waar u gaat graven. Vervolgens krijgt u (uiterlijk binnen 2 werkdagen) per e-mail een link naar de beschikbare kabel- en leidinginformatie.
Vanaf het moment dat u de ontvangstbevestiging van uw KLIC-melding binnen heeft, moet u binnen 20 werkdagen beginnen met het graafwerk. De kabel- en leidinginformatie die u ontvangt, kunt u gebruiken zolang de grond open is of zolang duidelijk is dat er niets veranderd is in de ondergrond. Als u niet binnen 20 werkdagen start met het graafwerk, moet u opnieuw een KLIC-melding doen.
Neem direct contact op met de netbeheerder van de kabel of leiding. U vindt de contactgegevens van de netbeheerder in de leveringsbrief. U vindt deze in de Kadaster KLIC-viewer. Ga in het menu naar de documenten. Klik vervolgens op de leveringsbrief. In de tabel 'Netbeheerders met belangen' vindt u bij 'contact netinformatie' de contactgegevens.
Komt u tijdens het graven achter afwijkingen in de kabel- of leidinginformatie? Denk aan:
Meld dit dan direct. Zo verbeteren we samen de kwaliteit en actualiteit van het kaartmateriaal voor alle gebruikers. Gebruik voor uw melding de Kadaster KLIC-viewer. Ga in het menu naar de optie 'Afwijking'. Selecteer de afwijking die u gevonden hebt en volg de aanwijzingen die u in de viewer krijgt.
Na uw melding kunt u verder met uw werkzaamheden.
Volgens de wet moet een KLIC-gebruiker zich identificeren. Dit doet u elektronisch met DigiD. Het Kadaster gaat zorgvuldig om met uw gegevens, volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De wet Artikel 2 en 3 van de RIBON vindt u op de Wettenbank.
Neem dan contact op via het formulier: Contact over Graafmelding/Oriëntatieverzoek zonder DigiD.
Let op: de afhandeling van uw melding of verzoek duurt hierdoor langer.
Bel met de klantenservice KLIC. Dit kan op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 0800 - 00 80, optie 2. Of stel uw vraag via het contactformulier.