Werken met mutatiebestanden bij grote akte
Korte beschrijving van de voorwaarden waaraan u moet voldoen als u met mutatiebestanden wilt werken. En sjablonen voor de verschillende mutatiebestanden.
- Soort document
- Instructie
- Auteur(s)
- het Kadaster
- Datum
- februari 2024
- Toegankelijkheid
content, ja
- februari 2024
- augustus 2021
- mei 2020
Let op: Vanaf 1 februari 2024 kunt u geen mutatiebestand meer in depot geven. U levert deze van tevoren aan via het online formulier en voegt de pdf die u daarna van ons krijgt als bijlage toe bij aanbieding van het stuk via SYVAS.
Voorwaarden waaraan mutatiebestanden moeten voldoen
- Een Excel-bestand met een opsomming van registergoederen moet voldoen aan artikel 20 van de Kadasterwet.
- Een Excel-bestand met een opsomming van natuurlijke- en rechtspersonen moet voldoen aan artikel 18 van de Kadasterwet.
- Het Excel-bestand mag geen macro’s of formules bevatten.
- Het bestand mag maar 1 tabblad hebben.
Sjablonen
Gebruik onze sjablonen voor het maken van een mutatiebestand. Zo weet u zeker dat u een bestand aanlevert met alle info die nodig is.
Leverings- en hypotheekakten
U levert een bestand met omschrijving onroerende zaak en recht aan:
Juridische splitsing
U levert een bestand met (beperkte) omschrijving onroerende zaak en recht aan:
- download het sjabloon mutatiebestand voor juridische splitsing
Overdracht BP-rechten/opstalrechten nutsvoorzieningen
U levert een bestand met (beperkte) omschrijving onroerende zaak en recht aan:
Doorhaling/cessie van hypotheekakten
U levert een bestand met omschrijving eerder ingeschreven stuk aan:
Akten met veel partijen
U levert een bestand met omschrijving natuurlijke personen en rechtspersonen:
Opmerkingen
- Het volgnummer in de 1e kolom van de sjablonen gebruikt u om in de akte bij de omschrijving van de onroerende zaken, hypotheken of personen, naar de bijbehorende gegevens in de tabel te verwijzen.
- Gaat het toch fout en levert u een bestand aan dat wij niet kunnen verwerken? Dan berekenen we het meerwerktarief.
Indienen mutatiebestand
- Voor het indienen van het mutatiebestand vult u het formulier ‘Verzoek tot verwerking mutatiebestand’ in.
- U uploadt daarin uw mutatiebestand (in Excel-formaat).
- Wij ontvangen het formulier en controleren uw bestand. We controleren hierbij alleen of wij dit bestand kunnen verwerken. Inhoudelijk vindt er geen controle plaats.
- We geven het bestand een kenmerk en we zetten het om naar een pdf-bestand.
- Na ontvangst van uw aanvraag sturen wij u binnen 5 werkdagen per e-mail het mutatiebestand in pdf toe. Met daaraan toegevoegd een voorblad en bewaarderszegel.
- Controleer of het door u ontvangen pdf-bestand hetzelfde is als het bestand dat u hebt aangeleverd. Als u verschillen ziet, kunt u reageren op de ontvangen e-mail. Uw melding wordt dan onderzocht en we nemen contact met u op.
- Daarna kunt u dit pdf-bestand (inclusief voorblad) gebruiken bij de inschrijving via SYVAS, via een mee in te schrijven bijlage.
Twijfelt u welk sjabloon u moet gebruiken of hebt u inhoudelijke vragen over een sjabloon? Neem dan contact op met uw accountmanager of de bewaarderstelefoon 088 – 183 22 42. Voor overige vragen kunt u contact opnemen met de klantenservice inschrijving en registratie:
- telefoonnummer: 088 – 183 35 00
- via het contactformulier van klantenservice Inschrijving en Registratie