Opslagtanks in kaart met AI
Met kunstmatige intelligentie (AI) verbeteren we de kwaliteit van onze topografische kaarten. Bijvoorbeeld door AI opslagtanks te leren herkennen op luchtfoto’s. Maar we moesten het systeem wel eerst een beetje opvoeden.
Veranderingen spotten op de fiets: een tijdrovende klus
In de Basisregistratie Topografie houden we informatie bij over verschillende elementen in het landschap. Bijvoorbeeld gebouwen, wegen, water en weilanden. Onze topografen houden veranderingen op de kaart bij. Vroeger fietsten ze rond of bekeken ze luchtfoto’s. Een tijdrovende en kostbare klus.
Verdergaan waar de BGT en de BAG ophouden
Tegenwoordig gaat dat wel anders. We leiden veel gegevens automatisch af uit andere basisregistraties. Zoals de basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). “Maar dat kan niet bij alles”, zegt Peter Brouwer. Hij is specialist bij het Geo Expertise Center van het Kadaster. “Neem bijvoorbeeld opslagtanks. Een logische stap is dan om zelf die tanks toe te voegen. Daarvoor is AI een snelle en betrouwbare oplossing.”
Rotondes herkend als opslagtank
Onze computers herkennen objecten op luchtfoto’s door het gebruik van algoritmen. Brouwer legt uit: “We hebben het AI-model eerst gevoed met de locatie en vorm van de 2 bestaande typen opslagtanks op de topografische kaart. Dat zijn waterzuiveringsinstallaties en overige typen opslagtanks. Maar we wilden meer verschillende typen onderscheiden. En het model maakte nog fouten. Het zag bijvoorbeeld rotondes of stapmolens voor paarden als opslagtank.”
Het AI-model opvoeden
Gelukkig kun je een AI-model wel trainen. Bijvoorbeeld door voorbeeldfoto’s in te voeren en dan te zeggen wat wel en niet een opslagtank is. “Op deze manier kunnen we nu 10 verschillende typen opslagtanks aan de BRT toevoegen. Zoals industriële opslagtanks, voedersilo’s, propaantanks en watertanks. Het AI-model herkent ook nieuwe opslagtanks of andere veranderingen in het landschap.”
Het landschap in detail
Daarbij kan het AI-model het landschap steeds preciezer weergeven. “Iedere pixel van een luchtfoto staat nu gelijk aan een vierkant van 7,5 bij 7,5 cm in het landschap. De komende jaren gaat dat misschien zelfs naar 4 bij 4 cm. We gaan dus steeds meer details zien.”
Nog steeds mensenwerk
Als het AI-model aangeeft dat het mogelijk een opslagtank heeft gevonden, kijkt er een topograaf naar. Die controleert of het echt een opslagtank is en of de kaart moet worden aangepast. “Het AI-model bespaart handmatig werk en daarmee ook tijd en geld”, zegt Brouwer. “Uiteindelijk wordt AI zo een stukje gereedschap in de gereedschapskist van de topografen.”
Toepassen AI is begin van nieuwe manier van werken
AI bespaart tijd. Het proces van intekenen op de kaart wordt makkelijker. En wat er op de kaart staat is nauwkeuriger. Brouwer: “Deze dataset van opslagtanks kan ook een bron worden voor andere registraties, binnen en buiten het Kadaster.” En we stoppen niet bij opslagtanks. AI heeft ook al geholpen bij het in kaart brengen van kassen en van verblijven op vakantieparken. Het is het begin van een nieuwe manier van werken.
Meer informatie
Het Kadaster innoveert graag. Daar leest u meer over op de pagina Innovatie.