Model voorkeursrechtbeschikking SYVAS (niet notaris)

Op deze pagina vindt u een voorbeeld van een voorblad dat bij een voorkeursrechtbeschikking via SYVAS kan worden gebruikt. In het voorbeeld is ook een toelichting opgenomen. In het voorbeeld ziet u welke informatie er op het voorblad moet staan om aan de gestelde eisen van inschrijving te voldoen.

Tags:
Zakelijk documentatie overheid
Soort document
Model
Auteur(s)
Het Kadaster
Datum
24 juli 2024
Toegankelijkheid

Ja

Versie 1.0 - 24 juli 2024

Model voorblad voorkeursrechtbeschikking elektronisch niet-notaris

BEGIN VOORBLAD

Ondergetekende, … [voornamen] [achternaam], … [functie, bijvoorbeeld directeur Omgevingsdienst], handelend namens bestuursorgaan [KEUZEBLOK; kies 1 van de bestuursorganen:] college van burgemeester en wethouders / gemeenteraad/gedeputeerde staten/provinciale staten / Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties], van [KEUZEBLOK; kies 1 van de rechtspersonen] de gemeente …/provincie …/Staat, gevestigd te …, verklaart dat: 

  • Aan dit stuk een afschrift is gehecht van een voorkeursrechtbeschikking in de zin van artikel 9.1 van de Omgevingswet; • Bij aangehechte voorkeursrechtbeschikking een voorkeursrecht is gevestigd door [KEUZEBLOK: kies 1 van de bestuursorganen:] college van burgemeester en wethouders / de gemeenteraad /gedeputeerde staten/ provinciale staten / de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties; 
  • De onroerende zaak met locatie … [adres] waarop de vestiging van het voorkeursrecht betrekking heeft, kadastraal bekend is als gemeente …, sectie …, nummer(s) …; 
  • De aangehechte voorkeursrechtbeschikking bij deze ter inschrijving is aangeboden in de openbare registers binnen vier dagen nadat de aangehechte voorkeursrechtbeschikking is bekendgemaakt (artikel 16.82a Omgevingswet);
  • Dit aangehecht afschrift inhoudelijk een volledige en juiste weergave is van de inhoud van het stuk waarvan het een afschrift is. 

Register Hypotheken 4

EINDE VOORBLAD

Let op! Na het voorblad volgt direct (een afschrift van de originele) voorkeursrechtbeschikking. Deze wordt dus samen met het voorblad ter inschrijving aangeboden.

Om vast te kunnen stellen dat sprake is van een voorkeursrechtbeschikking, moet de beschikking die samen met het voorblad ter inschrijving wordt aangeboden de volgende elementen bevatten:

BEGIN VOORKEURSRECHTBESCHIKKING, MET DE VERPLICHTE ELEMENTEN:

  • (Een afschrift van) de originele voorkeursrechtbeschikking; en 
  • Voorzien van een datum van de beschikking; en - Uit de voorkeursrechtbeschikking moet blijken dat deze is genomen op grond van de Omgevingswet of dat deze geldt.als een voorkeursrecht in de zin van de Omgevingswet. Bijvoorbeeld een voorkeursrecht dat is genomen op basis van de oude WvG, maar nu geldt als een voorkeursrechtbeschikking in de zin van de Omgevingswet; en 
  • Ondertekend door de daartoe bevoegde personen namens het bestuursorgaan. Het stuk moet zijn voorzien van een leesbare fysieke handtekening óf de tekst: “was getekend” of “w.g.”. De bevoegde personen moeten hebben getekend. Bijvoorbeeld: als het college van burgemeester en wethouders de beschikking heeft genomen, is deze ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de secretaris, tenzij anders is geregeld (artikel 59a Gemeentewet). Als de gemeenteraad de beschikking heeft genomen, is deze ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de griffier, tenzij anders is geregeld (artikel 32a eerste lid Gemeentewet) ; en
  • Het bestuursorgaan dat de voorkeursrechtbeschikking heeft genomen komt overeen met het bestuursorgaan dat is vermeld op het Voorblad; en
  • Ook de overige gegevens die zijn opgenomen op het voorblad komen overeen met de gegevens in de beschikking zelf, zoals de wettelijke grondslag van de beschikking.

EINDE VOORKEURSRECHTBESCHIKKING

Sanctie als één of meer elementen ontbreken

Als één of meer van gemelde elementen ontbreken, kan niet worden vastgesteld dat het gaat om een inschrijfbare voorkeursrechtbeschikking. Het stuk wordt dan niet ingeschreven in de openbare registers. U ontvangt dan een attendering niet inschrijving (afgekort ANI) van de bewaarder van het Kadaster. Als alleen de ondertekening ontbreekt wordt het stuk wel ingeschreven, maar ontvangt u een verzoek tot verbetering (een VTV).

Toelichting inschrijving voorkeursrechtbeschikking

Artikel 16.82a eerste lid van de Omgevingswet bepaalt: nadat de voorkeursrechtbeschikking is bekendgemaakt, kan de beschikking binnen vier dagen worden ingeschreven in de openbare registers. Artikel 16.82a, tweede lid van de Omgevingswet bepaalt dat het voorkeursrecht ingaat op het tijdstip waarop de beschikking is ingeschreven.

De bewaarder van het Kadaster moet met voldoende zekerheid kunnen vaststellen dat een voorkeursrechtbeschikking is aangeboden. Anders is er geen inschrijfbaar feit.

Let op! De Omgevingswet bepaalt (in artikel 9.4 in samenhang met artikel 9.5 Omgevingswet) ook wanneer een ingeschreven voorkeursrechtbeschikking verplicht doorgehaald moet worden. Bijvoorbeeld als een voorlopig (door het college van burgemeester en wethouders gevestigd) voorkeursrecht omgezet wordt in een definitief, regulier, voorkeursrecht door de gemeenteraad.

Let op! Met “ingaan” in de zin van artikel 16.82a Omgevingswet, wordt bedoeld: inwerkingtreding. De hoofdregel is dat beschikkingen inwerkingtreden door bekendmaking aan de belanghebbenden. Voor voorkeursrechten is dit niet zo. Deze treden in werking door inschrijving in de openbare registers.

Toelichting manier van aanleveren van het stuk

De Kadasterwet schrijft (in artikel 11b, eerste lid van de Kadasterwet) voor wat de vereisten zijn voor inschrijving van stukken die in elektronische vorm worden aangeboden. Als een stuk in elektronische vorm wordt aangeboden, is dit een elektronisch afschrift van het originele stuk. Het aanbieden gebeurt dus in enkelvoud.

Het afschrift moet zijn voorzien van een equivalentieverklaring. In de wet staat dat deze verklaring inhoudt dat het afschrift inhoudelijk een volledige en juiste weergave is van de inhoud van het stuk waarvan het een afschrift is. Ook bepaalt de wet dat de verklaring is voorzien van een elektronische handtekening en een verzoek tot inschrijving.

De reden dat een equivalentieverklaring gesteld moet worden is dat hiermee is verzekerd dat de aanbieder van het stuk garandeert dat er geen verschil bestaat tussen de inhoud van het stuk en de tekst van het afschrift van dat stuk. Deze garantie is nodig omdat niet het originele stuk, maar het afschrift door inschrijving wordt opgenomen in de openbare registers van het Kadaster.