Jaarrapportage BGT 2023
Landelijke Voorziening BGT (LV BGT) Jaarrapportage 2023
Gebruiken, continueren en doorontwikkelen
- Soort document
- Jaarrapportage BGT
- Auteur(s)
- Het Kadaster
- Datum
- 20 maart 2024
- Toegankelijkheid
Ja, content
Versie 1 - maart 2024
Gebruikscijfers BGT
Het gebruik van de BGT is ook in 2023 toegenomen. Het gebruik van de downloadbestanden en webservices is flink toegenomen. Er zijn ruim 1,2 miljoen bestanden gedownload (toename 21,73%) en ruim 1,5 miljard hits op BGT WMTS kaartlaag (toename 31,45 %). Verder zijn er ruim 2,3 miljoen hits op de terugmeldservice (toename 6,15%) waarmee informatie over terugmeldingen opgevraagd kan worden. De ontwikkeling in het gebruik is weergegeven in de volgende grafieken. Het gebruik van de BGT Vectortiles die in 2022 zijn gelanceerd neemt gedurende het jaar toe. In totaal zijn er ruim 4,2 miljoen hits op de Vector-tile service.
Beheer Landelijke Voorziening BGT in 2023
De BGT-keten heeft in 2023 stabiel gedraaid. De norm voor de beschikbaarheid van de systemen is over het algemeen gehaald en er waren weinig incidenten. Dit geldt voor de systemen voor bronhouders en voor de verstrekking van de BGT-gegevens via PDOK. In november 2022 was als gevolg van een onterechte verwerking van onjuiste mutatiebestanden bij een beperkt aantal bronhouders een verschil ontstaan in de registratie tussen BRAVO en de LV BGT. In afstemming met de betrokken bronhouders zijn alle problemen in de eerste helft van 2023 opgelost. Deze situatie heeft geen landelijke impact gehad.
Klantenservice BGT
De Klantenservice BGT heeft in 2023 gemiddeld 156 meldingen per maand ontvangen. Dit waren telefonische meldingen en meldingen per e-mail. Het aantal meldingen in 2023 is ten opzichte van het voorgaande jaar duidelijk afgenomen (gemiddeld 187 meldingen per maand). Deze cijfers onderschrijven het beeld dat de LV BGT in 2023 in de basis stabiel heeft gedraaid. De Klantenservice sloot het jaar 2023 – net als het jaar 2022 - af met een gemiddelde klanttevredenheid van 8,0.
BGT 2023 in cijfers
Aantallen ten opzichte van 2022
Objecten | 55.872.029 | (+1.506.598) |
---|---|---|
Plaatsbepalingspunten | 208.433.408 | (+7.842.270) |
Objecten en plaatsbepalingspunten | 264.305.437 | (+9.348.868) |
Goed aangeboden bestanden | 86.728 | (-12.707) |
Pecentage goed aangeboden bestanden | 96,19% | (+0,53) |
Terugmeldingen | 7.242 | (-2.577) |
Aantal objecten
De ontwikkeling in de toename van het aantal objecten in de BGT heeft zich in 2023 doorgezet.
Overleg over de BGT
De afstemming tussen alle betrokkenen bij de BGT vindt plaats in de Begeleidingsgroep BGT en de Regieraad BGT, die in 2023 samen overlegden met de corresponderende BAG-overleggen. Hierbij zijn onder meer de voortgang en de plannen voor de BGT besproken en goedgekeurd, de ontwikkelingen en de governance van Zicht op Nederland behandeld en is er stilgestaan bij de kwaliteitsverbeteringen door de bronhouders. Hiernaast heeft overleg tussen het samenwerkingsverband van BGT-bronhouders (SVB-BGT), Kadaster en het ministerie van BZK plaatsgevonden over het project SVB2BGT. Met gebruikers vindt afstemming plaats in het Gebruikersoverleg Grootschalige Topografie. Bronhouders bespreken in dit overleg het aanleveren van data en de datakwaliteit en het Kadaster bespreekt de mogelijkheden voor het afnemen van data door de gebruikers. Onder meer de Veiligheidsregio’s hebben gepresenteerd hoe ze BGT en geo-informatie gebruiken.
Van Project SVB2BGT (vervanging BRAVO) naar continuering dienstverlening BRAVO
Op meerdere onderdelen is de vervanging van BRAVO in de uitvoering en in de integratie in de bestaande Landelijke Voorziening BGT complexer gebleken dan vooraf kon worden ingeschat. Gezien deze ontwikkelingen heeft de Raad van Bestuur van het Kadaster in april 2023 besloten het lopende project SVB2BGT stop te zetten. Er zijn maatregelen genomen om de continuïteit van BRAVO te garanderen. Op basis van de eerder gemaakte afspraken met de betreffende externe dienstverlener is de continuïteit van BRAVO voor de korte termijn geborgd. Voor de lange termijn is het project continuïteit BRAVO gestart om in 2024 tot de selectie van een leverancier te komen.
Doorontwikkeling BGT
Op het gebied van doorontwikkeling zijn de volgende resultaten geboekt:
Keuzehulp voor BGT producten
De keuzehulp voor BGT producten is gepubliceerd op de website van het Kadaster. De keuzehulp maakt duidelijk welke mogelijkheden er zijn om de BGT te gebruiken en wat de kenmerken van de productvarianten zijn.
Bekijk de keuzehulp voor BGT producten
Vectortiles versie 1.0
De 1.0 versie van de BGT Vectortiles bevat aanpassingen en verbeteringen ten opzichte van de vorige versie. Deze versie voldoet volledig aan de definitieve OGC specificaties. Met de BGT Vector Tiles (OGC API Tiles en Styles) kan je veel informatie vinden over de BGT objecten en is het mogelijk om zelf visualisaties te maken die je kan integreren in toepassingen zoals viewers en applicaties. Met de 1.0 versie zijn de Vector Tiles dagelijks actueel, en dat is een verbetering ten opzichte van de vorige versie waarbij tweemaal per week werd geactualiseerd.
BGT in de Datahub
Om het productenaanbod van de BGT in de toekomst goed en in samenhang met andere Basisregistraties uit te kunnen breiden zijn voorbereidende activiteiten uitgevoerd om de BGT op te nemen in de datahub van het Geodataplein.
Wensen in beeld gebracht in github
In Github is een overzicht van de wensen die er zijn voor de BGT in beeld gebracht. Nieuwe wensen kunnen hier door iedereen worden opgevoerd.
Kwaliteit BGT
De bronhouders hebben met ondersteuning vanuit SVB-BGT in 2023 de kwaliteit van de BGT verder verhoogd. Op alle gemeten indicatoren is het aantal (vermeende) onjuistheden teruggebracht. Op 2 van de gemeten kwaliteitseisen worden zelfs geen fouten meer geconstateerd. Alle 27 indicatoren in de Kwaliteitsrapportages BGT zijn in nauwe samenwerking tussen kwaliteitsmanagement BGT van SVB-BGT en Kadaster gereviewed en in 15 gevallen geoptimaliseerd of herzien. Het aantal Tableau rapportages is daarbij teruggebracht van 5 naar 2 rapportages, met behoud van alle informatie. In het BGT-kwaliteitsdashboard zijn twee indicatoren aangepast. Op verzoek van de bronhouders is door het Kadaster onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de BGT-terugmeldingen in de afgelopen jaren. Dit is vergelijkbaar met een eerder onderzoek wat bij de BAG is uitgevoerd. Het resultaat is in Q3 2023 gerapporteerd en besproken. Ook is op hun verzoek in het Terugmeldsysteem Verbeter de Kaart een tekst aangevuld om de melders te stimuleren om hun e-mailadres in te vullen, zodat de BGT-bronhouders bij vragen contact op kunnen nemen. Kwaliteitsmanagement BGT vanuit SVB-BGT en Kwaliteitsmanagement BAG vanuit Kadaster hebben verschillende bronhouders benaderd om te stimuleren dat zij zich inzetten om de kwaliteitsprioriteit ‘wegwerken van de geometrieverschillen tussen BGT en BAG’ op te pakken. Het aantal geometrieverschillen tussen BAG en BGT is ook hierdoor in 2023 flink verlaagd.
Vooruitblik 2024
De focus lag in 2023 op de continuïteit van de BGT-keten. In 2024 richten we ons op wensen van de bronhouders, nieuwe technologieën en standaarden en de behoeften van gebruikers. We verkennen of er behoefte is aan bepaalde producten en in welke vorm. We denken dan bijvoorbeeld aan mutaties via een API en ontwikkeling van een BGT GeoPackage.
Specifieke aandacht in de productontwikkeling zal uitgaan naar de (door)ontwikkeling en vernieuwing van het BGT Kwaliteitsdashboard, BGT vector tiles en BGT OGC API features.
Verder willen we het in 2024 ook mogelijk maken om terugmeldingen in bulk af te handelen.
Uiteraard volgen we ook in 2024 de ontwikkelingen rond Zicht op Nederland en het Federatief Data Stelsel (FDS). Bekijk pagina Federatief Datastelsel op realisatieibds.nl.
Informatie over de BGT
- Meer informatie en nieuws over de BGT vindt u op pagina Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).
- Aanmelden voor de BGT Nieuwsbrief kan via de website van SVB BGT
- U kunt gegevens bekijken en eventuele fouten terugmelden via verbeterdekaart.nl.