Dienstverlening KIK Inzage

Op deze pagina beschrijven we de dienstverlening van KIK Inzage. Hierbij kunt u denken aan de toegankelijkheid die wij bieden, de actualiteit van de gegevens, maar ook de limitering die KIK Inzage kent. Daarnaast leest u informatie over de beschikbaarheid en beheer, onderhoud en vernieuwing van KIK Inzage.

Tags:
Zakelijk
Soort document
tekst
Auteur(s)
het Kadaster
Datum
23 oktober 2024
Toegankelijkheid

ja, tekst

  • Versie 1 - 23 oktober 2024

Algemeen

Beschrijving

Met KIK Inzage beschikt u, als zakelijke klant, over een API waarbij u met behulp van een software omgeving gegevens uit de Basisregistratie Kadaster (BRK) geautomatiseerd kunt ophalen. KIK Inzage biedt API’s voor toegang naar producten met actuele gegevens uit de BRK en toegang tot de ontsluiting van brondocumenten uit het Openbaar Register. Met KIK Inzage kunt u de volgende producten opvragen:

  • Eigendomsinformatie
  • Hypotheekinformatie
  • Eigenaarsinformatie
  • Objectlijst persoon
  • Brondocument
  • Kadastrale kaart

De producten leveren we in pdf-formaat en als JSON-bestand. U hebt de mogelijkheid om het bestand alleen in pdf-formaat te bestellen of alleen in JSON-formaat.  U kunt er ook voor kiezen om beide bestanden in de levering te ontvangen. U betaalt per aanvraag. Ongeacht of u 1 of 2 formaten bestelt. Voor alle producten gelden de tarieven zoals vastgesteld in de Tarievenregeling Kadaster.

Toegankelijkheid en voorwaarden

Voor KIK Inzage heeft u toegang nodig tot Mijn Kadaster met een abonnement op Kadaster-on-line. Daarnaast accepteert u de gebruiksvoorwaarden van KIK Inzage bij het aanvragen van de dienst. Die voorwaarden vindt u op de pagina Gebruiksvoorwaarden KIK Inzage. KIK Inzage vereist authenticatie op substantieel betrouwbaarheidsniveau. Dit houdt in dat toegang op minimaal niveau niveau EH3 verplicht is.

Voor het abonnement op Kadaster-on-line geldt het tarief zoals vastgelegd in de Tarievenregeling Kadaster. Een compleet overzicht van de tarieven van het Kadaster vindt u op de pagina Tarieven.

Aanmelding

U meldt zich eenmalig aan voor de dienst door een aanmeldformulier in te vullen. U vindt het aanmeldformulier via het formulier Aanvragen KIK inzage. Is uw aanmelding verwerkt? Dan ontvangt u de autorisatiegegevens. Met deze gegevens neemt u contact op met uw softwareleverancier voor het instellen van KIK Inzage in uw software.

Actualiteit en levertijd

U maakt bij KIK Inzage een koppeling met de actuele informatie in de BRK. U ontvangt dus informatie zoals deze op dat moment in de BRK geregistreerd staat. De informatie leveren we direct door middel van API’s.

Responsetijd

De KIK Inzage webservice heeft een responsetijd van minder dan 6 seconden in 95% van de bevragingen.

Limitering

KIK Inzage kent een tweetal limiteringen ter voorkoming van verminderde prestatie en oneigenlijk gebruik van de dienst:

  • Gebruikers die te veel parallelle verzoeken uitvoeren, krijgen een waarschuwing te zien dat teveel verzoeken tegelijk worden uitgevoerd.
  • Scrapen/informatie van de website vergaren zonder een product te bestellen is niet toegestaan. In voorkomende gevallen wordt een blokkade van 24 uur actief.

Ondersteuning

Onze klantenservice levert ondersteuning aan afnemers, serviceproviders en softwareleveranciers. Incidenten met betrekking tot de geleverde dienst kunt u telefonisch aan de klantenservice melden via 088 - 183 53 00.

De klantenservice is beschikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur. Medewerkers van de klantenservice registreren de meldingen en handelen ze af.

Dienstverlening overleg

Periodiek organiseren we een KIK Inzage overleg voor alle serviceproviders en softwareleveranciers. Tijdens het overleg bespreken we relevante ontwikkelingen, wijzigingen, klantwensen en de planning. Indien nodig organiseren we bij grote wijzigingen gebruikersbijeenkomsten.

Servicelevels

Beschikbaarheid

KIK Inzage heeft een beschikbaarheidsgarantie van 98,5% op werkdagen tussen 07.00 en 18.00 uur. Buiten deze kantoortijden is er geen beschikbaarheidsgarantie, maar kan de dienst gewoon gebruikt worden. Uitzonderingen hierop zijn:

  • gepland en aangekondigd onderhoud en/of releases
  • updates naar aanleiding van beveiligingsrisico’s

Beheer, Onderhoud en Vernieuwing

Releases en wijzigingen

Productverbeteringen vinden doorlopend plaats. Wij behouden ons het recht voor de dienstverlening qua vorm, structuur en inhoud te vervangen door een andere of nieuwere versie. Een productmodelwijziging kondigen we van te voren aan. Is een nieuw productmodel volledig gedocumenteerd en beschikbaar in test en productie? Dan is het oude productmodel nog gegarandeerd een half jaar beschikbaar.

Ondersteuning softwareleveranciers KIK Inzage

Voor softwareleveranciers of ontwikkelaars is een Externe Test Omgeving (ETO) beschikbaar. De KIK Inzage ETO biedt toegang tot testgevallen. De testomgeving is kosteloos en vereist geen toegang op niveau EH3. Voor softwareleveranciers zijn schema’s, downloads en documentatie beschikbaar. U vindt deze informatie op op developer.kadaster.nl/.