De notaris als prijsvechter
Automatiseren om concurrerend te zijn. Dat is de aanpak van JUST Notarissen in Zoetermeer. Al jaren levert dit kantoor het grootste aantal akten aan het Kadaster. Algemeen manager Lars Overmeire vertelt over hun tactiek.
Automatiseer alle herhalende handelingen
Als je met een lagere prijs meer inkomsten wilt behalen, moet je veel meer akten verwerken in veel minder tijd. Dat kan alleen door grondig te automatiseren. Overmeire (rechts op de foto): “Alle handelingen die zich herhalen, automatiseren we. Dat scheelt handjes.”
Verder dan de software
Alle notarissen gebruiken notariële software. Deze brengt op 1 plek alle klantinformatie bij elkaar, haalt automatisch gegevens uit basisregistraties en regelt inschrijving bij het Kadaster. Maar JUST ging een stap verder. Zij automatiseerden ook handelingen die je normaal met deze software handmatig uitvoert. Overmeire: “Denk aan standaard inzagen de Basisregistratie Personen om gegevens op te halen. Dat gaat bij ons automatisch.” En JUST gebruikt apps om standaardbrieven naar klanten te schrijven.
“Snel, makkelijk, goedkoop. Aan die verwachting proberen wij te voldoen.”
Een beetje Bol.com
Die manier van werken past bij deze tijd, zegt notaris Arie Jan van der Bijl. “Mensen zijn Bol.com gewend. Dat niveau van dienstverlening neigt naar perfectie: je krijgt precies wat je verwacht. Snel, makkelijk, goedkoop. Aan die verwachting proberen wij ook te voldoen.” Overmeire: “De klant heeft al lang op internet uitgezocht dat hij een Verklaring van Erfrecht nodig heeft. Dan zoekt hij naar de notaris met de laagste prijs en de hoogste beoordeling.”
Sneller en goedkoper via KIK
JUST schrijft 65% van zijn akten in met de Ketenintegratie Inschrijving Kadaster (KIK). Hiermee is de tekst al gedeeltelijk ingevuld. Het Kadaster kan die gegevens automatisch herkennen en overnemen. Snellere verwerking, minder fouten, lager tarief. “Ondanks de grote hoeveelheden akten die wij aanbieden, hebben we bijna geen fouten bij inschrijving en verwerking”, aldus Van der Bijl. “Ook proberen we zo veel mogelijk via KIK te doen om de klant het lagere KIK-tarief te kunnen bieden.”
We blijven verbeteringen voor KIK aandragen
Toch blijft er wel wat te wensen over, zegt Van der Bijl. “Soms is er nog geen modelakte beschikbaar voor wat de klant vraagt. Of voldoet een akte niet aan de inschrijfvereisten. Dan moet de klant alsnog meer betalen. Vandaar dat we het Kadaster en de softwareleveranciers blijven aansporen tot nieuwe updates!”
Meer informatie
- Alle informatie voor notarissen kunt u vinden via de Startpagina Notariaat.
- Meer informatie over KIK vindt u op de pagina Over Ketenintegratie Inschrijving Kadaster.